کودکان چگونه خلق می کنند

درک رشد کودکان   

کودکان خردسال با آزمون ابزار وتصاویرشان ،به طور خود انگیخته ،کار می کنند.
شکل های که می سازند گرچه برای بزرگسالان قابلاْتشخیص نیست ،اما برای خود آنها مفهومی دارد.کودک معمولاْ در این سن توجه نمی کند که چه چیزی را به عنوان نقاشی یا مجسمه ساخته است.او موقعی که نقاشی می کند یا مجسمه می سازد با یک رشته تجربیات زندگی می کند و آنچه که در آخر خلق می کند مثل آخرین کادریاست کهاز یک فیلم میبینیم .کار تمام شده ازتنوع و غنای تجربی کمتر ازآنچه کودک در مرحله کار کسب نموده-برخوردار است.غالباْاثر عمیقی که بر کودک گذاشته می شود ،روزها یا
هفته ها بعد در نقاشی یا کادر دیگری نمایان می شود و احتمالاْ احساسات خود را در مورد آن یا بیان می کند و یا نمی کند.
کودکان رنگهارا کشف می کنند ،وترکیب رنگهابرای آنها هنگامی که می بینندرنگ جدیدی را به شیوه  خاص خود به کار می برد.تعدادی از کودکان از ضربه های منقطع قلم مو استفاده می کنند. عده ای رنگ آمیزی های خطی به کار می برند ، عده ای از ضربه های  صدا دار استفاده می کنند و بقیه به صورت تک تک رنگ آمیزی می کنندکه تکه ها یا کنار هم و یا روی هم قرار دارند.در جایی که تکه ها روی هم قرار می گیرندرنگ ها ی متنوعی ایجاد می کنند.عده ای هم به شیوه های متفاوت در زمان های متفاوت نقاشی می کنند.
هنگام استفاده از گل رس(گل کوزه گری) ،کودکان برای کشف خاصیت آن ،را ورز
می دهند.بعضی از کودکان اشکال ساده بزرگ می سازند ،عده ای اشکال کوچک گلی را در یک گروه مرتب می کنند ،تعدادی برج های بلند می سازند و بقیه گل را به شکل واگن های قطار ساخته و در تمام طول روز میز میچینند.
کودک از اینکه چیزهای متنوعی را با بافت ،سطوح نقش دار و رنگ های مختلف انتخاب کنند وآنها را ترکیب کرده و روی کاغذ بچسبانند (این کار کولاژ نامیده می شود)لذت
می برد. هنگامی که کودک با موادی مانند پارچه ،پوست درخت وچرم ازمایش می کند و با کنار هم گذاشتن آنها طرحی می سازدکه اورا راضی می کند ،در واقع حساسیتش را نسبت به کیفیت مواد بیشتر می کند.شروع کار با اشیاء واقعی برای کودکی که تمایلی در نقاشی اعتماد به نفس نداشته استمفهوم خاصی دارد.این کار ،قدرت سنجش انتخاب ها  ،قدرت تشخیص ،قدرت استفاده و درک اشیائ که دنیای روزانه اش را تشکیل می دهد.

رشد ،خود را به روش های گوناگون نشان می دهد.وقتی کودک تشویق شود که به شیوه خاص خود کار کند مستقل بار خواهد آمد.در نتیجه در خواست کمک کمتری میکند ،بلکه قادر می شود آسانتر شروع کندو کمتر گیج شود.هرچه با اطمینانو مجذوبیت بیشتری کار کند ،افکارشآزادانه تر سیر کرده و به معیار های غیر از خودش کمتر علاقه مند خواهد شد.

مشخصه دیگر رشد کودک آگاهی افزاینده وی نسبت به رنگ هادر ارتباط با یکدیگر و نیز نسبت به اشیاء است که در پیرامون خود می بیند. از همین راه است که او نسبت به بسیاری از قالب ها و اشکال پیرامونش حساستر می گردد.

پس از اندک زمانی  کودکان سه ساله  در باره رنگ ها شروع به صحبت می کنند.کودکی لباس صورتی اش را و کودک دیگر کفش های قرمز نو خود را به معلم نشان خواهد داد.کودکان با غرور ابراز می کنند ،(من رنگ جورابم را درست کرده ام)

والدین اغلب ابراز کرده اند که فرزندانشان بعداز شروع به نقاشی علاقه بیشتری نسبت به رنگ ها در خانه ودر انتخاب رنگ های جدید برای دیوار ها و لوازم  نشان داده اند.

توانای بیان احساسات وافکار با نیروی بیشتر ،از طریق تسلط تدریجی کودک به موادی که به کار می برد نیز نشانه دیگری از رشد است.

کودکان با سرعت یک نواختی رشد نمی کنند و هر کاری همیشه گامی به پیش نیست.بعضثی اوقات به نظر می رسد پیش از اینکه پیشرفت مشخصی وجود داشته باشد، گویی یک گام به پیش و دو گام به عقب برمی دارند.بنابرین اگر کودک کاری انجام داده است که به نظر جالب و کامل به نظر می آید -ولی بعد کارش به حدی تغییر یابدکه به نظر در هم و ناتمام برسد ،نباید آن را افت تلقی کرد ،زیرا ممکن است ممارستی جدیدیا زمینه پر تلاش تری از کشف را نشان دهد .اینکه مساله رشد را در مدتی نسبتاْطولانی مورد برسی قرار دهیم ،اهمیت دارد.به کودکان اجازه دهید قبل از چهار سالگی سه ساله باشند و سعی نکنید آنهارا قبل از اینکه برای پیشرفت آماده باشند به انجام کاری که کودکان بزرگتر انجام می دهند و ادارید. 

از آنجا که هیچگاه دوکودک مشابه هم نیستند  ،غیر ممکن است که آنهارا به طور مطلق دسته بندی کنیم .کودکان بسیاری در سه سالگی مانند پنج ساله ها نفاشی می کنند و بالعکس .بعضی از کودکان چهار ساله در نقاشی مشابه کودکان سه ساله هستند در صورتی که در مجسمه سازی ممکن است ما نند پنج ساله ها باشند.این بدان معنی نیست که اگر کار چهار سالهای همچون سه ساله ها به نظر رسد عقب ما نده است و یا اگر کارش نسبت به سن جلوتر باشدبرتر است.این مساله صرفاْ نشان می دهد که بیان هنری کودکان براساس تجربه ، مشاهده و بلوغ آنها متفاوت است .با وجودی که الگوی رفتاری معینی برای هر سنی وجود ندارد که بتوان کودک را طبق آن به عنوان سه یا چهار ساله طبقه بندی کرد  ، اما ویژگی های معینی برای تشخیص این سنین و کمک به درک نیاز ها و علاقه مندی های خلاقه آنها وجود دارد. 

 

 

/ 6 نظر / 11 بازدید
مریم گیسو

سلام الی اول يه غلط ديکته ازت می گيرم تا بفهمی دنیا دست کیه . همين خط اول ، تا اینجا که ۱۹شدی تا بعدش راه زیادیه ... خردسال نه خوردسال بی سواد ... مثلاً دانشجویی ها ... آبرومونو بردی دختر !!! خوب مثل اینکه دیگه غلط نداری ... از تحقیق خودمونم با عنوان ( کودکان گرافیست ، هنرمندان فراموش شده ) هم زودتر استفاده کن و بگو که بیشترش از منه و چقدر حرص خوردم بابتش ( لااقل تو شاهد بودی ...) يه سوال تخصصی ؟ معمولاْ دبستان ديکته چند می شدی ؟؟؟ نه جان من بگو ، به هیچ کس نمی گم !!!

شهلا اوکی

سلام باز هم عالي بود نوشته هات خيلي صميمي هست می خواستم دو تا خواهش ازت بکنم اول> محتوای این آدرس رو کلا بزاری تو وب سایتت آدرس اینه http://www.bazareroz.com/page.php?pageid=Link5.htm دوم> منو لینک کنی WwW.BazareRoz.Com بعد از این کارها بیای تو سایتم در قسمت تماس با ما آدرس وب سایتتو بدی بهم منم لینکت کنم راستی اگه خواستی منو ادد کن ShahlaOk يه وسيله برات گذاشتم بهم سر بزني منتظرتم موفق باشي يا علي ^^^^^^^^^ °°°°°°°°°°°° |/° منو°°°°°°°°° |_/° °°لینک °°°°° |__/° °° می کنی ؟ |__/° °°°°°°°°°°° |___/° °°°°°°°°°°°°|_____/° °°°°°°°°°°°°|______/° °°°°°°______|_______________ ~~~~/__ بيا اينم وسيله حالا ديگه_\~~~ ~~~~~/ _ميتوني منو لینک کنی _\~~~~ ,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.-~* ¯´¨ ¨`*•~-.¸..... آیدی من ShahlaOk

ميثم (سوته دلان)

سلام شور غزل نمانده، بی‌تو در این حوالی ما مانده‌ایم و با ما، مرداب بی‌خیالی بعد از تو حجم کوچه، از زندگی تهی شد مفهوم عاشقی مُرد، در ذهن این اهالی می‌خواهم از خودم، تا چشم تو پَر بگیرم اما چه می‌توان کرد، با این شکسته‌بالی؟ امشب هوای چشمم مثل دلِ تو ابری‌ست برگرد، بی‌تو دور است، این چشمه از زلالی این آخرین کلام است، ای دوردست نایاب دلتنگم و ندارم، جز دوری‌ات ملالی

عزيزآقا

خوبه ولی سعی کن از موضوع کاری که انتخاب کردی زياد دور نشويد .